Salam

Tuesday, November 24, 2009

Manfaat lain. Cuka

SELAIN untuk menambah rasa asam dan menghilangkan bau amis, cuka juga punya manfaat lain. Cuka atau asam asetat ini dapat mengatasi berbagai masalah kebersihan rumah. Mulai dari shower mampet, lantai kusam, hingga membersihkan kerak botol. Cara menggunakannya pun sangat mudah.

1. Shower Mampet
Air yang mengandung besi, tanah, atau pasir halus bisa menjadi biang keladinya. Untuk mengatasinya, siapkan 1 liter air panas, kemudian tuangkan satu cangkir cuka makan dan aduk. Rendam kepala shower dalam larutan tadi selama 10 menit. Angkat, lalu bersihkan. Teratasi sudah masalah shower mampet.

2. Blender Kotor
Penggunaan blender biasanya meninggalkan noda. Terkadang noda tersebut sulit dihilangkan. Jika itu terjadi, gunakan campuran air, sabun cuci piring, dan cuka. Tuang campuran itu ke dalam blender dan nyalakan blender selama 30 detik. Buang campuran air tadi dan bilas dengan air hangat.

3. Lantai Kusam
Lantai keramik yang berusia lebih dari lima tahun biasanya berubah menjadi kotor dan kusam. Untuk membersihkannya, tuangkan cuka ke permukaan lantai. Diamkan selama lima menit. Kemudian bersihkan dengan kain pel hingga bersih. Pel sekali lagi dengan air untuk menghilangkan bau cuka.

4. Karat pada Logam
Untuk menghilangkan karat, siapkan satu sendok makan cuka dicampur satu sendok teh garam. Gosokkan campuran tersebut ke bagian perkakas logam yang berkarat. Setelah karat hilang, bersihkan dengan air dan keringkan.

5. Guci Pecah
Guci pecah pun bukan lagi masalah. Buat campuran dari satu bungkus agar-agar, satu sendok cuka, aduk hingga mengental. Gunakan campuran adonan tadi sebagai lem. Rekatkan setiap bagian pecahan guci. Setelah itu jemur hingga adonan lem kering. Guci pun kembali utuh.

6. Sisa Minyak
Agar noda minyak di panci gampang dibersihkan, tuangkan cuka ke dalam 2 liter air. Celupkan panci berminyak ke dalamnya. Noda minyak akan luntur dan setelah itu bilas panci dengan air bersih.

7. Kerak Botol
Kerak pada botol bisa dibereskan dengan cuka. Masukkan air sabun ke dalam botol. Tambahkan satu sendok makan abu gosok dan satu sendok makan cuka. Biarkan selama 10 menit. Kemudian kocok-kocok dan sikat bagian dalam botol. Kerak dalam botol pun hilang.

Sejarah gamelan.

Bagi masyarakat Jawa khususnya, gamelan bukanlah sesuatu yang asing dalam kehidupan kesehariannya. Dengan kata lain, masyarakat tahu benar mana yang disebut gamelan atau seperangkat gamelan. Mereka telah mengenal istilah 'gamelan', 'karawitan', atau 'gangsa'. Namun barangkali rnasih banyak yang belum mengetahui bagaimana sejarah perkembangan gamelan itu sendiri, sejak kapan gamelan mulai ada di Jawa?.


Seorang sarjana berkebangsaan Belanda bernama Dr. J.L.A. Brandes secara teoritis mengatakan bahwa jauh sebelum datangnya pengaruh budaya India, bangsa Jawa telah rnemiliki ketrampilan budaya atau pengetahuan yang mencakup 10 butir (Brandes, 1889):
(1) wayang,
(2) gamelan,
(3)ilmu irama sanjak,
(4) batik,
(5) pengerjaan logam,
(6) sistem mata uang sendiri,
(7) ilmu teknologi pelayaran,
(8) astronomi,
(9) pertanian sawah,
(10) birokrasi pemerintahan yang teratur

Sepuluh butir ketrampilan budaya tersebut bukan dari pemberian bangsa Hindu dari India. Kalau teori itu benar berarti keberadaan gamelan dan wayang sudah ada sejak jaman prasejarah. Namun tahun yang tepat sulit diketahui karena pada masa prasejarah masyarakat belum mengenal sistem tulisan. Tidak ada bukti-bukti tertulis yang dapat dipakai untuk melacak dan merunut gamelan pada masa prasejarah.

Gamelan adalah produk budaya untuk memenuhi kebutuhan manusia akan kesenian. Kesenian merupakan salah satu unsur budaya yang bersifat universal. Ini berarti bahwa setiap bangsa dipastikan memiliki kesenian, namun wujudnya berbeda antara bangsa yang satu dengan bangsa yang lain. Apabila antar bangsa terjadi kontak budaya maka keseniannya pun juga ikut berkontak sehingga dapat terjadi satu bangsa akan menyerap atau mengarn bila unsur seni dari bangsa lain disesuaikan dengan kondisi seternpat. Oleh karena itu sejak keberadaan gamelan sampai sekarang telah terjadi perubahan dan perkembangan, khususnya dalam kelengkapan ansambelnya.

Istilah “karawitan” yang digunakan untuk merujuk pada kesenian gamelan banyak dipakai oleh kalangan masyarakat Jawa. Istilah tersebut mengalami perkembangan penggunaan maupun pemaknaannya. Banyak orang memaknai "karawitan" berangkat dari kata dasar “rawit” yang berarti kecil, halus atau rumit. Konon, di lingkungan kraton Surakarta, istilah karawitan pernah juga digunakan sebagai payung dari beberapa cabang kesenian seperti: tatah sungging, ukir, tari, hingga pedhalangan (Supanggah, 2002:5¬6).

Dalarn pengertian yang sempit istilah karawitan dipakai untuk menyebut suatu jenis seni suara atau musik yang mengandung salah satu atau kedua unsur berikut (Supanggah, 2002:12):
(1) menggunakan alat musik gamelan - sebagian atau seluruhnya baik berlaras slendro atau pelog - sebagian atau semuanya.
(2) menggunakan laras (tangga nada slendro) dan / atau pelog baik instrumental gamelan atau non-gamelan maupun vocal atau carnpuran dari keduanya.

Gamelan Jawa sekarang ini bukan hanya dikenal di Indonesia saja, bahkan telah berkembang di luar negeri seperti di Amerika Serikat, Inggris, Jepang, Canada. Karawitan telah 'mendunia'. Oleh karna itu cukup ironis apabila bangsa Jawa sebagai pewaris langsung malahan tidak mau peduli terhadap seni gamelan atau seni karawitan pada khususnya atau kebudayaan Jawa pada umumnya. Bangsa lain begitu tekunnya mempelajari gamelan Jawa, bahkan di beberapa negara memiliki seperangkat gamelan Jawa. Sudah selayaknya masyarakat Jawa menghargai karya agung nenek moyang sendiri.

Sumber data tentang gamelan
Kebudayaan Jawa setelah masa prasejarah memasuki era baru yaitu suatu masa ketika kebudayaan dari luar -dalam hal ini kebudayaan India- mulai berpengaruh. Kebudayaan Jawa mulai memasuki jaman sejarah yang ditandai dengan adanya sistem tulisan dalam kehidupan masyarakat. Dilihat dari perspektif historis selama kurun waktu antara abad VIll sampai abad XV Masehi kebudayaan Jawa, mendapat pengayaan unsur-unsur kebudayaan India. Tampaknya unsur-unsur budaya India juga dapat dilihat pada kesenian seperti gamelan dan seni tari. Transformasi budaya musik ke Jawa melalui jalur agama Hindu-Budha.

Data-data tentang keberadaan gamelan ditemukan di dalam sumber verbal yakni sumber - sumber tertulis yang berupa prasasti dan kitab-kitab kesusastraan yang berasal dari masa Hindu-Budha dan sumber piktorial berupa relief yang dipahatkan pada bangunan candi baik pada candi-candi yang berasal dari masa klasik Jawa Tengah (abad ke-7 sampai abad ke-10) dan candi-candi yang berasal dari masa klasik Jawa Timur yang lebih muda (abad ke-11 sampai abad ke¬15) (Haryono, 1985). Dalam sumber-sumber tertulis masa Jawa Timur kelompok ansambel gamelan dikatakan sebagai “tabeh - tabehan” (bahasa Jawa baru 'tabuh-tabuhan' atau 'tetabuhan' yang berarti segala sesuatu yang ditabuh atau dibunyikan dengan dipukul). Zoetmulder menjelaskan kata “gamèl” dengan alat musik perkusi yakni alat musik yang dipukul (1982). Dalam bahasa Jawa ada kata “gèmbèl” yang berarti 'alat pemukul'. Dalam bahasa Bali ada istilah 'gambèlan' yang kemudian mungkin menjadi istilah 'gamelan'. Istilah 'gamelan' telah disebut dalam kaitannya dengan musik. Namur dalam masa Kadiri (sekitar abad ke¬13 Masehi), seorang ahli musik Judith Becker malahan mengatakan bahwa kata 'gamelan' berasal dari nama seorang pendeta Burma dan seorang ahli besi bernama Gumlao. Kalau pendapat Becker ini benar adanya, tentunya istilah 'gamelan' dijumpai juga di Burma atau di beberapa daerah di Asia Tenggara daratan, namun ternyata tidak.

Gambaran instrument gamelan pada relief candi
Pada beberapa bagian dinding candi Borobudur dapat 17 dilihat jenis-jenis instrumen gamelan yaitu: kendang bertali yang dikalungkan di leher, kendang berbentuk seperti periuk, siter dan kecapi, simbal, suling, saron, gambang. Pada candi Lara Jonggrang (Prambanan) dapat dilihat gambar relief kendang silindris, kendang cembung, kendang bentuk periuk, simbal (kècèr), dan suling.

Gambar relief instrumen gamelan di candi-candi masa Jawa Timur dapat dijumpai pada candi Jago (abad ke -13 M) berupa alat musik petik: kecapi berleher panjang dan celempung. Sedangkan pada candi Ngrimbi (abad ke - 13 M) ada relief reyong (dua buah bonang pencon). Sementara itu relief gong besar dijumpai di candi Kedaton (abad ke-14 M), dan kendang silindris di candi Tegawangi (abad ke-14 M). Pada candi induk Panataran (abad ke-14 M) ada relief gong, bendhe, kemanak, kendang sejenis tambur; dan di pandapa teras relief gambang, reyong, serta simbal. Relief bendhe dan terompet ada pada candi Sukuh (abad ke-15 M).

Berdasarkan data-data pada relief dan kitab-kitab kesusastraan diperoleh petunjuk bahwa paling tidak ada pengaruh India terhadap keberadaan beberapa jenis gamelan Jawa. Keberadaan musik di India sangat erat dengan aktivitas keagamaan. Musik merupakan salah satu unsur penting dalam upacara keagamaan (Koentjaraningrat, 1985:42-45). Di dalam beberapa kitab-kitab kesastraan India seperti kitab Natya Sastra seni musik dan seni tari berfungsi untuk aktivitas upacara. keagamaan (Vatsyayan, 1968). Secara keseluruhan kelompok musik di India disebut 'vaditra' yang dikelompokkan menjadi 5 kelas, yakni: tata (instrumen musik gesek), begat (instrumen musik petik), sushira (instrumen musik tiup), dhola (kendang), ghana (instrumen musik pukul). Pengelompokan yang lain adalah:
(1) Avanaddha vadya, bunyi yang dihasilkan oleh getaran selaput kulit karena dipukul.
(2) Ghana vadya, bunyi dihasilkan oleh getaran alat musik itu sendiri.
(3) Sushira vadya, bunyi dihasilkan oleh getaran udara dengan ditiup.
(4) Tata vadya, bunyi dihasilkan oleh getaran dawai yang dipetik atau digesek.

Klasifikasi tersebut dapat disamakan dengan membranofon (Avanaddha vadya), ideofon (Ghana vadya), aerofon (sushira vadya), kordofon (tata vadya). Irama musik di India disebut “laya” dibakukan dengan menggunakan pola 'tala' yang dilakukan dengan kendang. Irama tersebut dikelompokkan menjadi: druta (cepat), madhya (sedang), dan vilambita (lamban).

Menjaga mulut.

Arwah guru saya pernah mengajarkan kepada saya dan ramai orang lain bahawa untuk menjaga sang suami sebenarnya amat mudah sekali iaitu:

1. Jaga mulut atasnya. Maksudnya jaga makan minumnya.
2. Jaga mulut bawahnya. Maksudnya jagalah kemahuan seksnya.
3. Jagalah minatnya. Maksudnya ialah belajarlah untuk menyukai dan mengongsikan minat suami.

Insya-Allah kalau tiga perkara di atas dijaga rapi, memang mudah untuk menjinakkan suami. Perkara 1 di atas agak mudah. Kalau tak pandai masak ikan asam pedas kegemaran suami, boleh sahaja beli di kedai, tetapi kalau perkara 2 tidak dapat dipenuhi, tidak boleh digantikan orang lain atau beli di restoran melainkan ada madu lain.


Menjaga mulut bawah suami adalah paling mahal antara 3 garis panduan asas membela suami. Suami yang tidak cukup makan mulut bawahnya ibarat kucing liar yang tidak cukup makan yang akan tercari-cari mangsa. Isteri yang cacat disebabkan tabiaat permakanan tidak akan dapat memberi cukup makan mulut bawah suami dan ini insyaAllah dapat diatasi dengan penjagaan seperti yang saya sebutkan di atas. Di Malaysia ini memang ramai sekali suami berkeliaran di luar rumah ibarat kucing lapar kerana tidak cukup makan di rumah.


Saya ingin membawa pembaca kembali kepada masalah berkaitan Puan Masri yang membenci suaminya selepas mendapat anak pertama. Puan Masri sangat gembira dengan layanan bilik tidur dari suami semenjak kahwin namun selepas mendapat anak pertama, layanan seperti dulu sudah menjadi kenangan sahaja. Cukup menyampah bila diminta untuk bersama namun kerana itulah sahaja suaminya, Puan Masri melayani suami hanya kerana terpaksa. Antara masalah utamanya ialah cepat keluar air mani sedangkan isteri baru nak “warm up”. Menurut arwah guru saya, masalah seperti ini boleh dipanggil sebagai sindrom ayam jantan. Ayam jantan boleh berjimak banyak kali namun dalam setiap jimak tersebut, ia akan diselesaikan dalam masa yang sangat pantas iaitu sekadar beberapa saat sahaja. Isteri memang benci suami yang macam ayam jantan ini.


Dari cerita yang telah saya kupas di atas, adalah satu fakta bahawa hubungan suami isteri di bilik tidur masa kini banyak yang menghadapi masalah. Masalah bilik tidur adalah satu azab dari Allah sebagaimana dijelaskan dalam surah Asy Syura: 30 di bawah.

Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa) dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.

Islam menyerukan umatnya agar bermuhasabah apabila ditimpa masalah. Apakah dosa yang kerap dilakukan oleh umat manusia sehingga Allah memberikan azab dalam hubungan bilik tidur suami isteri?? Segala yang baik adalah milik Allah dan Allah akan memberikan rahmat kebaikan ini kepada orang tertentu saja. Berkenaan rahmat dan azab ini, sekali lagi saya bawakan dua ayat Al Quran berikut:


A-li Imraan: 132

Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat.


Al An’aam: 147

Kemudian jika mereka mendustakanmu (wahai Muhammad) maka katakanlah: Tuhan kamu mempunyai rahmat yang luas melimpah-ruah dan azab seksaNya tidak dapat ditolak dari kaum yang berdosa.

Berkasih-kasihan antara suami dan isteri adalah satu rahmat Tuhan. Berjimak dengan sepenuh nikmat kepada suami dan isteri juga adalah satu rahmat dari Tuhan. Rahmat-rahmat ini dimiliki Allah dan hanya akan diberikan kepada mereka yang taat kepada Allah sesuai dengan A-li Imraan: 132 di atas. Jadi persoalan penting di sini ialah apakah dosa manusia sehingga rahmat Allah yang begitu dicari manusia tidak diberikan oleh Allah.


Sebelum saya menceritakan punca masalah ini, saya ingin membawa pembaca kepada surah Yunus 27

27- “Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan, balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding / setimpal dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; ........”

Orang yang suka mencuri harta orang lain, kelak harta mereka juga akan dicuri oleh orang lain pula. Orang yang suka berzina, anak dan isterinya juga suka berzina sebagai balasan dari Allah. Orang yang suka berzina satu ketika kena aids atau penyakit kelamin. Berbagai bagai lagi azab yang Allah berikan untuk membalas dosa yang diberikan manusia. Berhutang duit zakat, Allah ambil duit dari pelbagai cara lain seperti saman dan kecurian. Inilah yang dinamakan sunnatullah atau kelaziman yang Allah berikan ke atas setiap dosa manusia.

Berzina adalah satu dosa besar. Bersubahat dengan zina, di sisi Allah adalah sama seperti pelaku zina. Seorang yang gemar menonton bahan lucah sebenarnya adalah menggalakkan orang berlakon berzina dan kerana adanya pasaran yang besar sedia menanti, industri bahan lucah berkembang biak. Industri bahan lucah tidak akan berkembang dan tidak akan ada pelakon yang berani berlakon berzina seandainya tidak ada yang sanggup membayar untuk menontonnya.


Selain menggalakkan orang berzina dengan menonton perlakuan zina mereka, peminat bahan lucah juga suka menonton aurat wanita yang bukan isterinya. Ini juga adalah satu dosa kesalahan terhadap penontonnya. Semua dosa-dosa ini merangsang nafsu seks penontonnya. Secara mudah saya boleh kategorikan dosa ini sebagai dosa berkaitan seks. Sebagai analogi, orang yang melakukan dosa berkaitan judi yang membazirkan banyak wang mereka, sebagai azab, Allah memberikan mereka kesempitan hidup yang kerap putus duit sehingga perlu meminjam dari along. Bila berjudi, rahmat kecukupan wang sudah ditarik balik oleh Allah dan menjadilah orang ini sebagai orang yang semakin bermasalah.


Sebenarnya, dari pemerhatian sekian tahun ke atas pelbagai manusia, apabila seseorang melakukan dosa berkaitan seks dengan menonton bahan pornografi, rahmat seks ke atas manusia tersebut akan Allah tarik balik sebagaimana orang yang buat maksiat berzina, satu ketika rahmat seks Allah ambil semula melalui penyakit kelamin atau penyakit AIDS. Apabila rahmat seks dari Allah ini ditarik semula oleh Allah, antara akibatnya ialah:

1. Apabila isteri berkehendak, suami tak berkehendak. Bila suami berkehendak isteri keletihan dan tidak berkehendak (miss match)
2. Apabila bersama, isteri belum warm up, suami sudah selesai (penyakit ayam jantan).
3. Isteri dah terlebih-lebih puas, suami belum sudah-sudah sehingga isteri naik menyampah.
4. Gaya berjimak digemari suami tetapi dibenci isteri atau sebaliknya.
5. Sakit pada alat kelamin atau sakit pinggang dan sakit lainnya sehingga mengelakkan keinginan nafsu isteri atau suami.
6. Akibat menonton adegan liwat, suami meliwat isteri pada duburnya dan ini menimbulkan dosa besar dan pergaduhan suami isteri yang tidak berkesudahan dan boleh menyebabkan perceraian seperti dialami beberapa selebriti.

Saya pernah diberitahu cerita seorang guru wanita yang masih muda dan berkahwin bermasalah dengan anunya, hanya dapat bersama suami sekali dalam tempuh dua bulan. Begitulah azab Allah dan sememangnya guru wanita ini banyak sangat dosanya.



Cara menangani masalah di atas adalah tidak lain tidak bukan hanya dengan bertaubat nasuha dengan tidak lagi melakukan dosa-dosa tersebut dan kaedah ini adalah sesuai sekali dengan surah A-li Imraan: 132

Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, supaya kamu diberi rahmat.


Taubatlah dan bila teringin hendak bersama isteri/suami, ambil wuduk dan solat hajat 2 rakaat mohon Allah beri rahmatNya sewaktu anda berjimak. Mulailah jimak dengan bismillah dan doa “Ya Allah jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah syaitan dari anak-anak yang Engkau kurniakan”. Mulakanlah dengan merangsang pasangan dan bukan dengan terus hendak memasukkan kemaluan semata-mata. Bila seronok tu berzikir dan ucapkanlah alhamdulillah kerana apabila kita bersyukur, insya-Allah Allah akan menambah rahmatnya.


Bagi isteri, perlu sekali belajar bahawa suami perlu diberi makanan melalui mulut bawahnya secukup-cukupnya agar tidak kelaparan bagai kucing liar. Bagi suami yang muda, menanti tempuh seminggu tidak berjimak kerana isteri datang haid adalah satu tempuh yang berat. Allah hanya melarang suami memasukkan anunya ke anu isteri pada tempuh ini. Suami juga tidak boleh beronani kerana ia kelak membawa dosa dan pelbagai masalah lain. Isteri perlu bijak memainkan peranannya pada tempuh lampu merah ini. Apa yang perlu dilakukan oleh si isteri ialah lakukanlah apa sahaja asalkan jangan masukkan ke anu isteri atau lubang dubur. Eloknya balutlah kemas macam bercawat anu anda dan lepas itu, lakukanlah apa-apa asalkan akhirnya air mani suami keluar. Boleh dijilat, digosok dengan tangan, bergomol dan sebagainya. Ia adalah satu ibadah.


Kalau isteri yang sedang pantang kerana melahirkan anak, proses ini perlu dilakukan dengan berterusan dan apa yang perlu pada masa ini ialah isteri jangan aktif sangat kerana mereka baru cedera malahirkan anak. Lakukanlah apa yang mampu dan pokoknya suami jangan beronani namun perbuatan onani ini apabila dilakukan oleh isteri, ia adalah diharuskan dalam Islam. Ia adalah satu ibadah.


Sebagai penutup, ingatlah bahawa segala yang baik adalah milik Allah sebagaimana surah

An Nisaak: 79

Apa jua kebaikan (nikmat kesenangan) yang engkau dapati maka ia adalah dari Allah dan apa jua bencana yang menimpamu maka ia adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri dan Kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul (yang membawa rahmat) dan cukuplah Allah menjadi saksi (yang membuktikan kebenaran hakikat .


Carilah rahmat Allah dalam melayari bahtera perkahwinan dengan taat mengerjakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Melakukan dosa berkaitan seks seperti menonton bahan lucah dan beronani sememangnya menyeronokkan namun ia mengundang masalah yang jauh lebih besar sehingga boleh menyebabkan pergaduhan suami isteri dan meruntuhkan perkahwinan. Kalau dikira secara matematik untung ruginya, jelas bahawa perbuatan menonton bahan lucah dan beronani sememangnya merugikan, jauhilah.


Sekian untuk kali ini, wassalam wallahualam


Source from http://us.mg1.mail.yahoo.com/dc/launch?.gx=1&.rand=5qi0mca0e4pga

WANG HANTARAN


Cuti sekolah akhir tahun ramai yang mendirikan masjid. Semoga berkekalan hingga ke akhir hayat. Selalunya topik hangat kahwin ni, wang hantaran. Teringat seorang kawan yang pernah memberitahu saya bahawa cara orang kampung dia minta hantaran, ikut bilangan tiang rumah. ( rumah kat kampung dia semua bertiang). Kalau rumah yang besar, camana le tu ye...


Sembang-sembang pasal hantaran:

1. Kalau hantaran yang diminta terlalu tinggi, apalah agaknya yang bakal berlaku dan bakal dikatakan oleh pihak lelaki?

2. Kalau pihak lelaki minta kurang sedikit, apa agaknya yang bakal berlaku dan bakal dikatakan oleh pihak perempuan?

Monday, November 23, 2009

http://www.israel-palestinenews.org/

Studies show that U.S. news coverage is consistently Israeli-centric. The main bureaus for CNN, Associated Press, etc. are located in Israel and largely staffed by Israelis. Because the U.S. gives Israel $7 million/day - more than to any other nation - we feel it is essential that we be fully informed on this region. Below are news reports to augment mainstream coverage.

Source from http://www.israel-palestinenews.org/

umum

ATASAN LAUTAN

Para ahli kelautan, setelah melalui kemajuan ilmu pengetahuan, telah dapat menyingkap adanya batas antara lautan. Mereka menemukan bahwa ada pemisah antara setiap lautan, pemisah itu bergerak di antara dua lautan dan dinamakan dengan front (jabhah) dianalogikan dengan front yang memisahkan antara dua pasukan. Dengan adanya pemisah ini setiap lautan memelihara karakteristiknya sehingga sesuai dengan makhluk hidup yang tinggal di lingkungan itu.

Meskipun ada pemisah ini, dua lautan tetap bisa bercampur secara lambat yang membuat jumlah air laut yang menyeberang dari laut satu ke laut yang lain mendapatkan karakteristik lautan tempat air itu menuju, melalui pemisah yang bekerja mengaduk air yang lewat dari laut ke laut yang lain. Dengan demikian setiap lautan tetap memelihara karakteristiknya.

Banyak tahapan yang telah dilalui ilmu pengetahuan manusia untuk mengetahui sifat-sifat air laut, di antaranya tentang batas-batas laut.
Pada tahun 1873M/1283H para ilmuwan dari tim peneliti Inggris, dalam ekspedisi laut Challenger, menemukan adanya perbedaan di antara sampel-sampel air laut yang diambil dari berbagai lautan. Dari situ manusia mengatahui bahwa air laut berbeda-beda kondisinya satu dengan yang lain, dalam hal kadar garam, temperatur, berat jenis, dan jenis biota lautnya.

Penemuan hal ini dihasilkan setelah menyelesaikan pelayaran ilmiyah selama tiga tahun, mengarungi seluruh lautan di bumi. Ekspedisi ini mengumpulkan informasi-informasi dari 362 pos yang diperuntukkan untuk menyelidiki karakteristik lautan-lautan. Laporan perjalanan tersebut memenuhi 29.000 halaman dalam 50 jilid, yang penyusunannya memakan waktu 23 tahun. Di tambah lagi bahwa ekspedisi tersebut adalah salah satu penemuan ilmiah yang besar karena telah memperlihat kedangkalan pengetahuan manusia sebelumnya tentang lautan.

Setelah tahun 1933 diadakan ekspedisi ilmiah Amerika di Teluk Meksiko. Disebar ratusan pos-pos lautan untuk mempelajari karakteristik lautan. Ditemukan bahwa sejumlah besar dari pos-pos tersebut memberikan informasi yang seragam tentang karakteristik air di wilayah itu, dalam hal kadar garam, berat jenis, suhu, biota laut, dan kemampuan melarutkan oksigen. Di sisi lain pos-pos yang lain memberikan informasi seragam yang lain tentang wilayah lain. Sehingga ahli kelautan berkesimpulan tentang adanya dua laut yang berbeda sifatnya, tidak sekedar perbedaan sampel seperti yang ditemukan pada ekspedisi Challenger.

Melalui ratusan ”stasiun” laut yang dibuat untuk mempelajari karakteristik lautan, para ilmuwan menyimpulkan bahwa perbedaan karakter tersebut mendeterminasi satu lautan dengan yang lainnya. Akan tetapi mengapa lautan-lautan tersebut tidak bercampur dan lalu menjadi seragam padahal pengaruh kekuatan surut dan pasang terus menggerakkan air laut dua kali sehari, menjadikan air laut selalu datang dan pergi, bercampur dan bergolak? Ditambah faktor-faktor lain yang membuat air laut selalu bergerak dan bergolak seperti gelombang permukaan, gelombang bawah, arus air dan lautan.
Pertama kali muncul jawaban itu di lembaran buku-buku ilmiah pada tahun 1942M / 1361H. Studi yang mendalam tentang karakteristik lautan menyingkap adanya lapisan-lapisan air pembatas yang memisahkan antara lautan-lautan yang berbeda-beda, dan berfungsi memelihara karakteristik khas setiap lautan dalam hal kadar berat jenis, kadar garam, biota laut, suhu, dan kemampuan melarutkan oksigen.

Setelah tahun 1962 diketahui fungsi batas-batas laut tersebut dalam ”mengolah” aliran air laut yang menyeberang dari satu laut ke laut yang lain sehingga laut yang satu tidak melampaui. laut yang lain. Dengan demikian lautan-lautan tersebut tidak bercampur aduk karena setiap lautan menjaga karakteristiknya masing-masing dan batas-batas wilayahnya karena adanya pembatas-pembatas tersebut.

Skema di bawah menjelaskan batas-batas air Laut Tengah Mediterania yang hangat dan berkadar garam tinggi ketika memasuki Samudra Atlantik yang dingin dan memiliki kadar garam lebih rendah.

Pemisah antara air Laut Tengah dan air Samudra Atlantik. Tampak perbedaan pemisah (front) dari kedua lautan dalam hal kadar garam dijelaskan dengan garis, angka dan warna.

Dan akhirnya manusia dapat memotret pembatas-pembatas tersebut dengan teknologi foto inframerah menggunakan satelit di mana terlihat bahwa lautan yang tampaknya satu kesatuan ternyata memiliki benyak perbedaan di antara bagian-bagian air di berbagai lautan. Tampak perbedaan warna sesuai dengan perbedaan temperatur.

Dalam riset lapangan untuk membandingkan antara air Teluk Oman dan air Teluk Persia menggunakan angka, perhitungan dan analisis kimiawi, tampak perbedaan yang nyata antara keduanya segi kimiawi dan tumbuhan yang dominant serta tampak ada pembatas yang jelas antara keduanya. (lihat hal 77 buku yang asli)

Penemuan adanya batas antar lautan telah memakan waktu sekitar seratus tahun dengan melalui studi dan riset yang panjang, bergabung di dalamnya ratusan peneliti, digunakan berbagai macam peralatan dan perangkat yang riset ilmiah yang canggih.

Akan tetapi al-Qur’an al-Karim telah menjelaskan hal ini 14 abad yang lalu. Allah berkata:

Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya Kemudian bertemu,(19)
Antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing.(20)
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?(21)
Dari keduanya keluar mutiara dan marjan.(22) (QS ar-Rahman: 19-22)

Allah juga berfirman:

”...dan menjadikan suatu pemisah antara dua laut...” (QS an-Naml: 61)

akidah

Suatu ketika, Nabi Muhammad SAW mendapat pelajaran penting tentang makna iman, Islam, dan ikhsan dari Malaikat Jibril yang mendatangi beliau dengan menjelma menjadi manusia biasa.

Secara berurutan, Nabi menjawab pertanyaan ujian Malaikat Jibril. Apa yang disebut iman? Nabi menjawab, ''Iman adalah engkau percaya kepada Allah, para malaikat, kitab-kitab Allah, percaya akan adanya perjumpaan dengan Allah, percaya kepada para rasul, dan percaya adanya hari kebangkitan.'' Apa yang disebut Islam? Nabi menjawab, ''Islam adalah engkau menghamba kepada Allah dan tidak menyekutukannya, melaksanakan shalat, mengeluarkan zakat, dan puasa di bulan Ramadhan.''

Apa arti ikhsan? ''Engkau beribadah kepada Allah dengan kondisi seolah-olah engkau melihatnya dengan mata. Jika tidak, yakinilah bahwa Allah sedang melihatmu,'' demikian jawab Nabi. (HR Bukhari dari Abu Hurairah). Iman, Islam, dan ikhsan adalah satu kesatuan komponen agama Islam yang tak terpisahkan. Ketiga komponen tersebut seharusnya terintegrasi secara berimbang dalam keberislaman seorang Muslim. Dan pengurutan seperti itu bukanlah kebetulan. Iman didahulukan karena ia adalah pokok dari Islam.

Selanjutnya, iman di dalam hati menjadi tidak bermakna jika tidak dimanifestasikan dalam tindakan nyata, yang diimplementasikan dalam Islam. Agama Islam pada diri seorang Muslim harus dibenarkan dengan hati (iman) dan dipraktikkan dengan perbuatan (Islam). Dan ikhsan adalah penyatuan dari iman dan Islam. Artinya, seseorang tidak akan bisa melihat Allah SWT, jika tidak percaya akan Mahawujud-Nya, serta tidak mengamalkan apa yang menjadi perintah dan larangan-Nya. Ikhsan bisa diraih jika iman dan Islam telah menjadi satu kesatuan tak terpisahkan dalam diri seorang Muslim. Sebab, iman tidak bermakna tanpa Islam. Dan Islam tanpa iman akan rapuh.

Namun, ada sebagian ulama yang mendahulukan Islam, kemudian iman, dan ikhsan. Alasannya adalah karena Islam adalah amalan lahir yang rasional, sedangkan iman adalah amalan batin yang suprarasional. Dan ikhsan adalah puncak pencapaian dari keduanya dan melampaui keduanya. Kenapa ikhsan diakhirkan? Hal itu menjadi isyarat bahwa ia adalah hal yang sulit dilakukan. Jika Islam terbatas pada lahiriah, iman terbatas pada batiniah, maka ikhsan tidak terbatas pada keduanya, karena berusaha memfokuskan kesadaran kita akan Allah SWT setiap saat.

Hikayat Burung Cenderawasih

Sahibul hikayat telah diriwayatkan dalam Kitab Tajul Muluk, mengisahkan seekor burung yang bergelar burung cenderawasih. Adapun asal usulnya bermula dari kayangan. Menurut kebanyakan orang lama yang arif mengatakan ianya berasal dari syurga dan selalu berdamping dengan para wali. Memiliki kepala seperti kuning keemasan.

Dengan empat sayap yang tiada taranya. Akan kelihatan sangat jelas sekiranya bersayap penuh adanya. Sesuatu yang sangat nyata perbezaannya adalah dua antena atau ekor ‘areil‘ yang panjang di ekor belakang. Barangsiapa yang melihatnya pastilah terpegun dan takjub akan keindahan dan kepelikan burung cenderawasih.

Amatlah jarang sekali orang memiliki burung cenderawasih. Ini kerana burung ini bukanlah berasal dari bumi ini. Umum mengetahui bahawa burung Cenderawasih ini hanya dimiliki oleh kaum kerabat istana saja. Hatta mengikut sejarah, kebanyakan kerabat-kerabat istana Melayu mempunyai burung cenderawasih. Mayoritas para peniaga yang ditemui mengatakan ia membawa tuah yang hebat.

Syahdan dinyatakan lagi dalam beberapa kitab Melayu lama, sekiranya burung cenderawasih turun ke bumi nescaya akan berakhirlah hayatnya. Dalam kata lain burung cenderawasih akan mati sekiranya menjejak kaki ke bumi. Namun yang pelik lagi ajaibnya, burung cenderawasih ini tidak lenyap seperti bangkai binatang yang lain. Ini kerana ia dikatakan hanya makan embun syurga sebagai makanannya. Malahan ia mengeluarkan bau atau wangian yang sukar untuk diperkatakan. Burung cenderawasih mati dalam pelbagai keadaan. Ada yang mati dalam keadaan terbang, ada yang mati dalam keadaan istirahat dan ada yang mati dalam keadaan tidur.

Walau bagaimanapun, Melayu Antique telah menjalankan kajian secara rapi untuk menerima hakikat sebenar mengenai BURUNG CENDERAWASIH ini. Mengikut kajian ilmu pengetahuan yang dijalankan, burung ini lebih terkenal di kalangan penduduk nusantara dengan panggilan Burung Cenderawasih. Bagi kalangan masyarakat China pula, burung ini dipanggil sebagai Burung Phoenix yang banyak dikaitkan dengan kalangan kerabat istana Maharaja China. Bagi kalangan penduduk Eropah, burung ini lebih terkenal dengan panggilan ‘Bird of Paradise‘.

Secara faktanya, asal usul burung ini gagal ditemui atau didapathingga sekarang. Tiada bukti yang menunjukkan ianya berasal dari alam nyata ini. Namun satu lagi fakta yang perlu diterima, burung cenderawasih turun ke bumi hanya di IRIAN JAYA (Papua sekarang), Indonesia saja. Tetapi yang pelik namun satu kebenaran burung ini hanya turun seekor saja dalam waktu tujuh tahun. Dan ia turun untuk mati. Sesiapa yang menjumpainya adalah satu tuah. Oleh itu, kebanyakan burung cenderawasih yang anda saksikan mungkin berumur lebih dari 10 tahun, 100 tahun atau sebagainya. Kebanyakkannya sudah beberapa generasi yang mewarisi burung ini.

Telah dinyatakan dalam kitab Tajul Muluk bahawa burung cenderawasih mempunyai pelbagai kelebihan. Seluruh badannya daripada dalam isi perut sehinggalah bulunya mempunyai khasiat yang misteri. Kebanyakannya digunakan untuk perubatan. Namun ramai yang memburunya kerana ‘tuahnya’. Burung cenderawasih digunakan sebagai ‘pelaris’. Baik untuk pelaris diri atau perniagaan. Sekiranya seseorang memiliki bulu burung cenderawasih sahaja pun sudah cukup untuk dijadikan sebagai pelaris. Mengikut ramai orang yang ditemui memakainya sebagai pelaris menyatakan, bulu burung cenderawasih ini merupakan pelaris yang paling besar. Hanya orang yang memilikinya yang tahu akan kelebihannya ini. Namun yang pasti burung cenderawasih bukannya calang-calang burung. Penuh dengan keunikan, misteri, ajaib, tuah.

Benua Yang Hilang - Atlantis

Tenggelamnya Benua Atlantis

Pada bulan Mei 2001, seorang jurutera marin yang sedang menjalankan kajian sonar di perairan luar pesisir Cuba telah menemui apa yang kelihatan seperti peninggalan sebuah kota purba, 2000 kaki di bawah paras laut. Mampukah penemuan ini memecahkan misteri berkaitan Atlantis? Kajian masih sedang dijalankan secara tertutup dan di bawah kawalan ketat.

Sebelum ini, penemuan struktur ganjil di luar pesisir Kepulauan Bimini turut menggemparkan dunia dan mencetuskan semula kehangatan legenda Atlantis. Struktur itu kelihatan seperti susunan batu yang membentuk satu tembok panjang. Walau bagaimanapun, ramai pakar geologi mengatakan struktur itu boleh terbentuk melalui proses semula jadi yang jarang-jarang berlaku. Namun, spekulasi masih berterusan

Ini adalah beberapa petikan bersumberkan Internet yang masih menjadi koleksi saya. Semasa saya di sekolah rendah darjah 3, Ustaz saya, Ustaz Yassin (sedekahkan surah Al-Fatihah) pernah memberitahu bahawa bangsa yang lebih bijak dan lebih zalim daripada bangsa Yahudi, telah ditenggelamkan oleh Allah SWT ke dalam perut bumi dengan mengutuskan 2 daripada 8 orang malaikat yang memegang KursiNYa. Mengikut catatan Pluto, ia terjadi hanya satu hari satu malam sahaja. Bagi mengenal pasti bangsa tersebut Allah SWT mengutuskan Jibrail dan Jibrail turun ke muka bumi menyamar sebagai seorang lelaki muda. Cerita ringkas aje sesuai dengan masa yang diperuntukkan untuk subjek Agama Islam….

Namun beberapa tahun lalu seorang teman saya memperincikannya……

Setelah mendapat perintah daripada Allah SWT Jibrail pun berjumpa setiap bangsa yang ada di muka bumi ini dan setiap bangsa yang ditemuinya ia akan bertanya;
“Di mana malaikat Jibrail berada sekarang ini”, semua bangsa yang ditemui gagal menjawab dengan betul sehinggalah ia tiba di Benua Atlantis

Ketika Di benua Atlantis, Ia berjumpa dengan sekumpulan budak- budak yang umurnya kira- kira 10 tahun yang sedang seronok mandi di Sungai (berkubang), dan Jibrail pun bertanya kepada salah seorang daripada mereka,
“ Salam, Di negeri ini siapakah yang paling bijaksana sekali”
“Salam, Zanun” katanya.

“Boleh tak tunjukkan kepada saya di mana saya boleh berjumpa dengannya”
“Ada apa urusan saudara ingin berjumpa dengannya”

“Saya ingin bertanya kepadanya, di mana malaikat Jibrail berada sekarang ini”
“Kalau setakat bertanya di mana malaikat Jibrail berada, tak perlulah bertanya kepada Zanun, seluruh penduduk Atlantik ini tahu, kat mana ia berada” Jawab budak tersebut..

“kalau begitu baiklah, saya bertanya kepada kamu, di mana malaikat Jibrail berada”
Lalu budak tersebut memandang ke arah langit dan berkata “Oh Malaikat Jibrail tiada di langit”, Ia memandang ke dalam air sungai yang mengalir,” Oh tiada malaikat Jibrail di dalam air dan seterusnya ia memandang tepat kepada pemuda di hadapan matanya,” Awaklah malaikat Jibrail yang menyamar sebagai lelaki muda”.

Setelah memberikan salam Jibrail pun naik ke langit untuk mempersembahkan penemuanNya kepada Allah SWT, Seterusnya Allah menenggelamkan benua Atlantik.

Setelah selesai bercerita saya bertanya kenapa orang Atlantis begitu pandai sekali?

Kawan saya menjawab, Al-Quran punca segala ilmu dan kerana itulah asal segala penemuan adalah umat Islam, kerana itulah semenjak umat Islam lemah, tiada penemuan baru, sepatutnya kita telah boleh mendominasi cahaya dan graviti.

Sebagai contoh hukum cahaya yang disebut hukum Tafra ada lima setakat ini hanya hukum pertama sahaja yang kita tahu, bahawa cahaya bergerak lurus, tetapi bagi orang Atlantis mereka telah mengetahui sehingga hukum Tafra yang kedua menyebabkan mereka mempunyai pandangan istimewa sehingga menembusi langit kedua.

Bagi mereka yang mengetahui kelima-lima hukum ini mereka boleh menghablur dan menjelma semula selagi cahaya matahari sampai. Sahabat Nabi Sulaiman, Al-Qundi memindah Istana Balqis menggunakan Kaedah ini tetapi beliau mendapat ilmu ini ketika Mizan Tuhan (semua planet tersusun lurus pada satu garisan), ketika ini tuhan akan membuka 1 atau 2 rahsianya.

Ada juga beberapa orang wali Allah mendapat ilmu ini daripada Al-Quran, rasanya Ibnu Arabbi salah seorang daripadanya, katanya.

Waallahualam.

Makam Tentera Terracotta

Makam kaisar Tiongkok, Qin Shi Huang, disebut-sebut sebagai salah satu penemuan arkeologi terbesar abad ke-20. Sejarah mencatat, Qin Shi Huang merupakan kaisar pertama Dinasti Qin yang memimpin Tiongkok diantara periode 221 SM – 210 SM. Salah satu karya monumentalnya selain penyempurnaan konstruksi bangunan Tembok Besar China ialah pembangunan makam agungnya sendiri. Berbeda dengan Fir’aun Mesir Kuno, Cheops (Khufu) yang memilih untuk membangun sebuah Piramida Agung di Giza sebagai tempat peristirahatan terakhirnya, Kaisar Qin Shi Huang lebih memilih menjadikan makamnya bak sebuah Istana dengan penjagaan ribuan patung prajuritnya.

Makam sang kaisar memang begitu mempesona. Terdapat kurang lebih 8000 patung yang menggambarkan sosok para prajurit beserta kuda-kuda perang berdiri berjejer disepanjang makam. Yang lebih menarik lagi, semua patung-patung tersebut tidaklah sama antara satu dengan yang lainnya baik itu bentuk pakaian, mimik wajah, model rambut, hingga persenjataan yang mereka bawa. Selain itu, mereka juga dibedakan oleh pangkat kemiliterannya seperti Jendral, perwira, hingga para prajurit biasa. Patung prajurit yang memiliki ukuran tubuh paling tinggi ialah yang berpangkat jendral.



Patung-patung yang disebut sebagai Prajurit Terracotta ini keselururuhan terbuat dari tanah liat yang dibentuk didalam cetakan. Tingginya pun bervariasi antara 183 – 195 cm. Untuk bagian kepala, dibuat secara terpisah dari bagian badan agar memiliki bentuk dan mimik wajah yang berbeda satu sama lain. Sementara bagian-bagian wajah seperti bibir, mata, dan telinga ditambahkan secara manual dan bentuknya disempurnakan oleh polesan tangan si pematung. Patung yang telah jadi kemudian dibakar agar dihasilkan konstruksi yang lebih keras dan kokoh. Untuk tahap akhir, dilakukan pengecatan walaupun kebanyakan patung kini catnya telah memudar.


Sejak ditemukan oleh beberapa petani lokal diwilayah Xi’an, Propinsi Shaanxi, China ditahun 1974 silam, hingga kini masih terus dilakukan penggalian di sana. Para Arkelog memperkirakan masih banyak patung dan artifak-artifak lainnya yang masih terpendam. Mereka juga belum dapat memastikan berapa jumlah angka-angka penemuan ini akan terus bertambah. Kalkulasi terbaru menyebutkan, terdapat lebih dari 8000 patung prajurit, 130 kereta perang beserta 520 kudanya, serta 150 pasukan berkuda yang terdapat di tiga terowongan utama makam. Sungguh merupakan pemandangan yang menakjubkan mengingat baru satu persen dari keseluruhan bagian makam yang telah digali!


Tidak semua harta benda dan perhiasan sang kaisar telah ditemukan. Konon, masih banyak harta benda berharga Kaisar Qin Shi Huang yang tersimpan disuatu bagian makam, dimana ditempat itu terpasang perangkap-perangkap yang dapat menembakkan anak panah secara otomatis kepada siapapun yang berani mengusiknya. Bahkan diyakini para pekerja yang memasang perangkap-perangkap tersebut turut dikuburkan hidup-hidup agar kerahasiannya tetap terjaga. Terdengar cukup menakutkan, bukan?



Menurut sejarawan Sima Qian (145 – 90 SM), pembangunan makam agung kaisar Qin Shi Huang dimulai disekitar 246 SM – disaat usia sang Kaisar baru menginjak 13 tahun – dengan memperkerjakan kurang lebih 700.000 pekerja. Namun apa tujuan Kaisar Qin Shi Huang membangun semua ini?

Faktanya, makam ini didirikan sebagai gambaran akan sebuah istana bawah tanah yang begitu besar dan mewah. Bahkan dikatakan ia adalah istana bawah tanah dengan struktur paling rumit dalam kemegahan dan fasilitasnya. Tiruan sungai yang terbuat dari air raksa serta langit-langit dengan hiasaan mutiara turut mempercantik istana. Kepercayaan di lingkungan kerajaan menyebutkan bahwa Kaisar Qin Shi Huang akan terus memimpin kerajaan dikehidupan berikutnya (alam baka/akhirat). Untuk itu ia membuatkan sebuah istana sebagai pusat kerajaan, lengkap beserta para bala tentaranya dan pegawai-pegawai pemerintahan.

Ingatkan hati

Wahai hati..
Segumpal darah yang tercipta
Ku lihat dirimu semakin penuh titik noda
Dimanakah perginya cahayamu?
Dimanakah ketenanganmu?
Lupakah pada syahadah?
Atau terleka pada perkara lagha?
Usah bertanya dan terus dihimpit rasa bersalah..
Sedang usaha dan istiqamah masih rapuh..
Niat dalam jiwa pun masih rebah..

Duhai Hati...
Dimanakah janjimu?
Dimanakah penawar zikirmu?
Kau katakan kau akan patuh..
Kau katakan Nabi itu pesuruh...
Lalu dimana takbirmu?
Lalaikah pada dunia fana?
Malukah sujud sebagai Hamba?
Atau sanggup menempuh azab neraka?
Jangan terus berbangga..
Nikmat nyawa sia-sia tanpa ibadah..
Tiap yang bernyawa pasti bernafas pada udara yang sama..
Kenapakah masih meragui Tuhan itu Esa?
Kenapakah masih kaku pada Tuhan yang Maha Pemurah?
Lihatlah dirimu yang masih diberi masa..
Lihatlah dirimu yang masih punya waktu..
Kenapa masih termangu?
Sesungguhnya Allah Maha Pengampun
Pada hamba yang hatinya rukun
Selagi pintu taubat terbuka..
Ayuh bukakan hati pada Taubat Nasuha!


Wahai Iman..
Dimanakah dirimu tika azan lantang bergema?
Tiadakah rasa gentar pada kalimah ALLAHUAKHBAR?
Atau telinga sudah pekak dek nafsu dunia yang terlakar?
Atau nafsu dunia itu terus membuat pandangan pada sejadahmu kabur?
Kenapa dosa jua yang menjadi alasan?
Kenapa kehidupan jua dipersalahkan?
Kau kata kau beriman pada Qada'dan Qadar?
Tapi mengapa kecewa dengan ketetapan Tuhan?
Lupakah ALLAH itu Maha Penyayang..
Kecewa dipandangan mata namun sabar diganjar pahala
Taubat nasuha dari Iman yang rebah pasti terbela..
Jangan terus rebah dan lemah tiada bermaya..
Sedangkan masa sentiasa mahu memapah
Pada Hamba yang sentiasa beristighfar
Pada Hamba yang bergelar khalifah
Hidup subur iman dengan syukur
Alhamdulillah..

Wahai Dosa..
Jauhilah aku dari terus menyapamu,
Aku insan lemah tanpaNya..
Apakah caranya agar aku bisa memadam noda?
Pada pancaindera yang seringkala tersalah guna..
Pada akal yang seringkala tersalah tafsir..
Pada lidah yang sentiasa tertikam kata..
Pada nafsu yang biasanya tersesat arah..
Pada Hati yang selalunya lupa..
Sungguh..
Dosa itu merenggut ketenangan..
Menggegarkan keimanan..

Wahai Insan yang punya hati..
Wahai Hati yang punya Iman..
Wahai Iman yang dikabus dosa..

Solat itu tiang agama,maka kukuhkanlah tiang itu
Agar hatimu akan sentiasa tawadhu
Khusyuklah padanya yang tentunya memelihara..

Bacalah Quran Kalamullah,kerana padanya bimbingan
Panduan jalan ke arah mustaqim yang penuh jaminan
Berpeganglah padanya agar teguhlah Iman..

Dan ukhwah itu tentera membawa ke syurga
Darinya Islam tersebar merata..
Lantas berselawatlah pada Baginda..
Tanpanya mana mungkin ada hati yang disuluh Iman..
Selawat yang menghadiahkan syafaat..
Sungguh cinta Nabi tinggi pada umat..

Tuntunlah hadis dan sunnah pada haluanmu.
Ikatlah kesabaran pada hati dan jasadmu..
Sungguh Hati itu dicipta oleh Nya..
Berbolak-baliknya hati pada kuasa Allah
Dan hanya dia yang berhak menghulurkan hidayah..
Pujuklah hati mengingati mati..
Muhasabahlah pada langkah ke ukhrawi
Berkorbanlah demi syurga..

Jangan berputus asa
Insan kan sentiasa diulit dosa
Dengan itu,
Bersahabatlah dengan Doa
Kerana pada Doa lah terbitnya tawadhu' dalam jiwa..
Menyuci hati,penyeri Iman..
dan tangisan padanya bernilai disisi Tuhan..
Ya Allah Rabbul A'lamin..
Terimalah amalku..

MEMELIHARA NIKMAT

"Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah) (laitu) kebiasaan aman tenteram perjalanan mereka (menjalankan perniagaan) pada musim sejuk (ke negeri Yaman), dan pada musim panas (ke negeri Syam), Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan yang menguasai rumah (Kaabah) ini, Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan." Ayat di atas adalah satu tempelak dari Allah SWT terhadap orang-orang Quraisy yang lupa diri lantas menentang Allah dan rasulNya serta tidak selesa dengan peraturan hidup Allah .Mereka lupa bahawa mereka terselamat dari dua perkara asas kehidupan ini iaitu bencana kelaparan walaupun bentuk muka bumi mereka yang kering kontang dan mereka terselamat dari diancam ketakutan serangan musuh walaupun mereka tidak mempunyai pasukan tentera yang digeruni.Keistimewaan ini mereka perolehi kerana rahmat Allah meletakkan mereka mendiami penempatan berhampiran dengan Kaabah yang mempunyai kedudukan di mata dunia ketika itu. Ayat di atas menekankan dua isu penting demi kebahagiaan kehidupan ini yang perlu diambil perhatian oleh semua pihak iaitu pertama perlunya keamanan dan ketenteraman dan yang kedua jauh dari kebuluran dan mudah mendapat makanan.

yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.

Kedua-dua perkara ini perlu bergerak seiring .Apa gunanya makanan yang banyak tetapi hidup dihimpit ketakutan .Makanan yang lazatpun nescaya tidak akan menyelerakan kita.Begitu juga makanan yang sedikit dan sukar diperolehi akan menggugat keamanan masyarakat kerana akan berlaku rompakan ,kecurian penipuan dan sebagainya.
Demi pentingnya dua isu ini, Nabi Ibrahim a.s pernah berdoa kepada Allah SWT agar dianugerahkan kemananan dan cukup makan kepada tanah Mekah.Firman Allah SWT:

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah (negeri Makkah) ini, negeri yang aman sentosa, dan berikanlah rezeki dari berbagai jenis buah-buahan kepada penduduknya,

Negara Malaysia yang kita cintai ini juga tidak terkecuali dari memakai formula kebahagian kehidupan ini iaitu perlu aman dan tidak berlaku kebuluran.Kita sebagai rakyat Malaysia perlu prihatin dalam kedua-dua isu yang ditekankan dalam Al Quran tadi.Tidak kiralah samada kita tergolong dalam kategori orang kaya atau miskin ,berpangkat atau tidak kerana jika berlaku kepincangan dalam sesuatu perkara , sengsaranya akan dirasai semua.

Sebagai rakyat yang prihatin soal keamanan Negara perlu melihat perkembangan mutakhir di Negara kita dengan penuh teliti.Keamanan sesebuah Negara perlu dipelihara sepanjang masa .Maka ditubuhkan beberapa agensi sebagai front line atau baris hadapan kepada rakyat untuk memastikan keamanan terjaga dan keadilan terbela.Antara institusi penting dalam merealisasikan agar keamanan dan keadilan terjaga dengan baik ialah institusi kehakiman untuk menjamin keadilan,institusi polis , badan pencegah rasuah , kastam , imigresen dan beberapa agensi yang lain.Maka mereka yang menganggotai barisan hadapan ini mestilah tidak terlibat dalam perkara-perkara yang mengundang keresahan rakyat .Masalah rasuah , ketidak telusan , salah guna kuasa , pecah amanah dan lain-lain kerenah maksiat dan mungkar serta anti undang-undang dan perlembagaan sepatutnya langsung tidak terkait dengan institusi-institusi ini.Marilah kita berdoa agar kita terselamat dari bencana kemanusiaan ini.Mari kita jangan member merit kepada mereka yang terlibat.

Isu kedua yang menjadi penekanan al quran ialah isu makanan yang mencukupi.Hari ini kita sekelian sebagai penduduk Negara yang sama-sama kita cintai ini sedang menghadapi isu kenaikan harga barangan keperluan harian dengan kadar yang agak meresahkan.Mungkin sebahagian kita tidak berapa terasa kerana Allah SWT melimpah ruahkan rezekinya kepada kita .Tetapi bayangkan orang-orang kampong yang tidak terlibat dalam kenaikan gaji seperti penjawat awam sebelum ini , tentunya bebanan mereka bertambah. Pekerja sektor awam pun rasanya tak akan tersenyum sebab tak ada makna ada kenaikan gaji kalau pada masa yg sama lebih banyak harga barang / perkhidmatan dinaikkan harga.
Golongan berpendapatan tinggi sudah tentu tidak akan merasai apa-apa. Kata orang tak surut pun duit.
Menurut teori 'Hierachy of Needs' oleh Marslow keperluan utama manusia adalah 'basic needs' yakni makanan, pakaian dan tempat tinggal.
Percayalah walaupun pelbagai pembangunan disogokkan tetapi rakyat biasa tidak akan ambil pusing sekiranya perkara2 asas berkenaan masih gagal dipenuhi.Yang untungnya orang-orang asing yang kaya .
Marilah kita bertindak menyelamatkan umat ini daripada ancaman dua perkara asas kehidupan ini iaitu ketakutan dan kebuluran dengan melkukan perkara-perkara berikut;-

PERTAMA:Mari kita kekalkan kemanan dan tidak berlaku kebuluran di negara kita dengan kita menjauhi kufur nikmat dengan kita mengekang kemaksiatan dan kemungkaran .Setiap pihak dalam peringkat individu , keluarga, masyarakat , pemimpin , penjawat awam serta swasta mestilah jijik kepada maksiat dan kemungkaran kerana ia adalah lambang kekufuran sedangkan kekufuran itu akan menghilangkan nikmat keamanan dan mudah mendapat makanan.Firman Allah SWT

Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan.

KEDUA: Elakkan gejala 'terlalu mewah' yang melanda golongan elitis khususnya yang diberi amanah oleh orang ramai dan rakyat sehingga telah mula 'lalai dan lupa' kpd agenda perjuangan sebenar tetapi terlebih 'rakus' dalam mengejar agenda peribadi bukan lagi agenda memartabatkan umat.Orang serupa ini cukuplah sekali peluang yang telah kita berikan tetapi tidak untuk kali keduanya.
KETIGA:Setiap pihak jangan merasa curiga apabila diajak kepada system hidup Islam ,jangan merasa malu untuk taubat kepada Allah akibat keterlanjuran pada masa lalu , jangan toleh ke kiri atau ke kanan untuk terrus mendekati Allah menerusi ketaatan kita kepadaNya dan menjauhi laranganNya.Firman Allah SWT:

Dan mereka berkata: "Kalau kami menyertaimu menurut petunjuk yang engkau bawa itu, nescaya kami dengan serta merta ditangkap dan diusir dari negeri kami". Mengapa mereka (berkata demikian)? Bukankah kami telah melindungi mereka dan menjadikan (negeri Makkah) tempat tinggal mereka sebagai tanah suci yang aman, yang dibawa kepadanya hasil tanaman dari segala jenis, sebagai rezeki pemberian dari sisi Kami? (Benar, Kami telah menjadikan semuanya itu), tetapi kebanyakan mereka tidak memikirkan perkara itu untuk mengetahuinya (serta bersyukur).

Hadith-hadith Maudu', Dhaif dan Palsu menegenai Solat

Terdapat sebanyak 356 hadith-hadith maud', Dhaif dan Palsu mengenai solat. Adalah diharapkan agar kita lebih berhati-hati apabila ada yang menganjurkan sebarang hadith yang berkaitan dengan amalan solat.

Sebagai contoh:

Dari riwayat Muhammad bin Nasir, dari Jabir r.a. katanya: (Seorang lelaki berkata: Ya Rasulullah, sesungguhnya saya telah meninggalkan solat. Rasulullah bersabda: Qadhakanlah solat yang engkau telah tinggalkan. Orang itu bertanya: Bagaimanakah saya hendak mengqadhakannya? Rasulullah saw bersabda: Bersolatlah bagi tiap-tiap solatakan solat yang serupanya. Orang itu bertanya lagi: Sebelum atau sesudahnya? Rasulullah saw bersabda: Tidak bahkan sebelumnya).

Mengikut Ibnu Jauzi hadith ini adalah hadith maudhu' kerana yang dituduh membuatnya adalah Abu Muhammad, Salmun bin Abdullah Az Zahid salah seorang yang membuat hadith palsu.


Untuk membaca labih banyak lagi hadith-hadith yang palsu, rujuklah dari kitab yang berkaitan dengan Hadith Dhaif dan Maudhu'.

Rahsia SOLAT

Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minimal 5 kali sehari dengan air wudhu.
Jangan langsung dikeringkan, biarkan menetes dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo'a.

· Untuk menghilangkan stress, Cukup dengan memperbanyakkan solat.
Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do'a.

· Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci', 'Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii' (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula ahlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

· Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takabur.

· Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari.. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

· Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Assalamua'laikum wr wb......... .
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1 - Niat Sembahyang :
Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2 - Berdiri Betul :
Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3 - Takbir-ratul Ihram :
Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4 - Fatihah :
Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5 - Ruqu' :
Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6 - I'tidal :
Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.
7 - Sujud :
Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8 - Duduk antara 2 Sujud :
Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur
9 - Duduk antara 2 Sujud (akhir) :
Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar..
1 0 - Tahhiyat Akhir :
Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11 - Selawat Nabi :
Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur..
12 - Salam :
Memelihara kita di dalam kubur.
13 - Tertib :
Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

Dari Abdullah bin 'Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda :
'Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi /Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ' FRIDAY the 13th ' jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!'

Wassalam.
'Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat...' Sebaik-baik m anu sia itu adalah mereka yang memberi manafa'at kepada m anu sia lain...

Allahu Akbar.

TAKBIR ertinya dari sudut bahasa ialah 'memperbesarkan'.

"Allah Akbar", pengertiannya selalu diterjemahkan menjadi "Allah Maha Besar". Memang, dalam bahasa Arab, 'akbar' bererti 'paling besar'.

Tapi berapa ramai di kalangan kita yang faham apa maksud sebenar 'besar' dalam kalimah takbir ini?

Apakah maksud BESAR di sini ialah saiznya? Tersergam gah dan tinggi? Oh, pastinya bukan...sebab jika ada yang beranggapan begitu, maknanya kita mengangap Allah mempunyai jasad (termasuk aliran mujassimah yang sesat). Maha Suci Allah daripada bersifat sedemikian.

Aku tak nak konar jauh-jauh, sebab BESAR ini ialah istilah bahasa Melayu. Adakah perkataan besar ini hanya mempunyai satu pengertian saja? Anda pasti tahu, tentulah tidak.

Kita terus pergi kepada contoh. Apa maksud "Orang Besar Negeri"? "Orang Besar Berempat Negeri XXXXX (ikut la Kedah ke, Pahang ke, mana-mana negeri la)"? "Guru Besar"? "Menteri Besar"?

Sudah tentu 'besar' di sini bukan merujuk kepada saiz. Orang-orang di atas ni mungkin saja memiliki saiz tubuh yang kecil sahaja. Habis tu, apa maksud BESAR?

Orang Besar, maksudnya orang penting. Guru Besar, ialah guru yang paling penting di sesebuah sekolah. Menteri Besar, ialah menteri yang paling penting di sesebuah negeri (tapi selain dari di Sabah dan Sarawak, istilah menteri digantikan dengan istilah Exco).

Maka pengertian paling mudah, ialah perkataan BESAR di sini bermaksud PENTING.

Dan Allahu Akbar, pengertiannya ialah ALLAH PALING PENTING.

Anda dah mula faham sekarang? Ya. Apabila kita mula mengangkat takbir untuk memulakan solat, kita mengangkat tangan sebagai ikrar...bahawa kita kita mengakui ALLAH PALING PENTING.

Ya...lebih penting daripada kasut anda yang berada di tangga masjid. Lebih penting daripada kereta yang anda lupa kunci pintunya. Lebih penting daripada handphone yang berharga ribuan ringgit Malaysia. Lebih penting daripada dompet yang tertinggal di tempat mengambil wudhu'. Allah jauh lebih penting daripada semua itu.

Bahkan, Allah lebih penting daripada diri kita...lebih penting daripada jasad kita, nyawa kita! Allah lebih penting daripada kehendak kita, daripada nafsu kita, lebih penting daripada apa pun jua.

Ini juga bermakna bahawa ketika anda sedang solat, itulah pekerjaan anda yang paling penting dalam waktu itu! Jika anda sedang solat Asar, ertinya itulah pekerjaan anda yang paling penting sekali sepanjang waktu asar itu.

Jika di dalam solat berjemaah, kita merungut (dalam hati) bahawa imam tersebut solat terlalu lama, sedangkan kita nak cepat balik makan nasi, maknanya kita sudah berbohong..mulut kata Allah paling penting, tapi hati kita berkata bahawa nasi lebih penting.

Tapi Allah Maha Pemurah dan Maha Penyayang. Jika kita lapar, dituntut supaya kita hilangkan rasa lapar itu dahulu (melainkan jika waktu solat sudah hampir luput). Bagi para pejuang yang sedang solat sambil berdepan dengan musuh, mereka dianjurkan untuk solat dengan cara yang khas, iaitu kaifiyat solat khauf...untuk menjaga keselamatan diri dan nyawa mereka.

Sekarang kita sudah faham apakah pengertian Allahu Akbar. Dalam setiap pergerakan kita disuruh melafazkan takbir (melainkan i'tidal dan salam). Ini bertujuan untuk 'mengheret' minda kita yang merayau jauh, kembali fokus kepada pengertian ALLAH PALING PENTING.

Takbir dalam setiap pergerakan rukun itu beperanan sebagai 'sauh' yang mencegah akal dan hati kita daripada 'hanyut' dibawa arus dan gelombang dunia, ketika sedang menunaikan solat.

Ingatlah. Ketika anda melafazkan Allahu Akbar di dalam solat, apakah yang paling penting? Elakkan daripada 'berbohong' di dalam solat.

Apakah Sebenarnya Erti Khusyuk?

Kita selalu mendengar dan kadang-kadang kita bincang dan kita muzakarah tentang khusyuk. Umumnya orang kan mengaitkan khusyuk itu dengan sembahyang. Bila sahaja disebut khusyuk, terlintaslah di fikiran kita tentang penumpuan dan kehadiran hati dalam sembahyang.

Justeru itu, ramai orang hanya mengusahakan khusyuk ketika hendak memulakan sembahyang khususnya semasa takbiratul ihram. Ketika itulah kita cuba dan beusaha untuk menumpukan perhatian dan menghadirkan diri dalam sembahyang dengan mengikuti dan memahami apa yang kita baca dan mengelak dari memikirkan perkara-perkara lain yang tidak bersangkut paut dengan sembahyang itu.

Kefahaman khusyuk seperti ini telah tersimpang dari erti dan maksud khusyuk yang sebenarnya. Kerana salah faham inilah maka ramai orang tidak berjaya untuk mencapai khusyuk yang sebenarnya di dalam sembahyang walaupun telah bersembahyang selama berpuluh-puluh tahun.

Mereka sangka telah khusyuk dalam sembahyang, tetapi kesan sembahyang terhadap diri, akhlak dan peribadi sangat kurang atau minimum. Tidak nampak banyak perubahan pada diri dan peribadi walaupun sudah berpuluh-puluh tahun bersembahyang.

Walhal sepatutnya orang yang benar-benar khusyuk dalam sembahyang itu ada kesan pada dirinya. Teguh dan iman kuat dan keyakinannya. Murni dan luhur akhlaknya. Berdisiplin hidupnya. Bersih dirinya daripada berbuat maksiat dan kemungkaran kecuali terlalu sedikit. Kuat berpegang dan mengamalkan syariat Islam dan bersih hati dan jiwanya daripada sifat-sifat mazmumah dan sifat-sifat keji.

Namun begitu, jika seseorang itu sudah boleh menumpukan fikirannya di dalam sembahyang, sudah boleh mengikuti dan faham apa yang dibaca dan dilafazkannya di dalam sembahyangnya dan tidak pula teringat apa-apa perkara di luar sembahyang yang tidak ada sangkut paut dengan sembahyangnya dari mula takbir hinga dia memberi salam, ini sudah dianggap baik. Ini pun bukan mudah untuk dicapai. Tetapi ini belum lagi dianggap khusyuk. Kesan sembahyang seperti ini terhadap diri dan peribadi kita walaupun ada, terlalu sedikit dan tidak begitu ketara.

Tuntutan supaya umat Islam itu khusyuk buka terhad ketika di dalam sembahyang sahaja. Umat Islam dituntut supaya berada di dalam keadaan khusyuk setiap masa walaupun di luar, lebih-lebih lagilah di dalam sembahyang. Kalau kita tidak khusyuk di luar sembahyang, agak mustahil kita untuk khusyuk di dalam sembahyang. Kerana khusyuk itu bukan perkara akal atau fikiran atau meditasi. Khusyuk itu adalah perkara hati, jiwa dan roh. Ini melibatkan rasa-rasa terhadap Tuhan, terhadap ciptaan-ciptaan Tuhan, terhadap diri kita sebagai hamba, terhadap dosa dan pahala, Syurga dan Neraka dan sebagainya.

Perkara akal atau fikiran mungkin mudah memulakan dan menamatkan seperti kita membuka dan menutup suis lampu atau seperti kita menukar channel televisyen. Setakat membawa fikiran dan kesedaran akal kita ke dalam sembahyang mungkin lebih mudah dan boleh dibuat ketika bertakbiratul ihram. Tetapi untuk membawa `rasa' ini mustahil. Kalau rasa khusyuk tidak wujud di luar atau sebelum sembahyang, maka ia terus tidak akan wujud di dalam atau sepanjang masa kita sembahyang. Sebab perkara roh, hati dan jiwa yang membawa kepada rasa-rasa ini ialah hasil dari penghayatan dan penjiwaan. Ia tidak boleh dibuka atau di "on"kan ikut sesuka hati kita. Ia adalah keadaan dan sifat hati itu sendiri. Kalau ada rasa khusyuk maka khusyuklah dia. Kalau tidak ada maka dia tidak akan dapat khusyuk.

Allah ada berfirman:

" Di mana sahaja kamu berada, di sana ada Tuhan."

Ini membawa maksud bahawa di mana sahaja kita berada dan pada setiap masa dan ketika, kita perlu rasa bertuhan. Iaitu merasa Tuhan sentiasa melihat, mendengar, mengetahui tentang hal lahir dan batin dan sebagainya. Dalam erti kata yang lain, kita sentiasa disuruh rasa bertuhan., lebih-lebih lagilah di dalam sembahyang. Malahan di dalam sembahyang, rasa bertuhan ini sepatutnya lebih subuir, lebih hidup, lebih tajam kerana di dalam sembahyang itu ada disiplin, rukun-rukun dan syarat-syarat sah batalnya.

Kalau kita belum khusyuk di luar atau sebelum sembahyang, dan hanya mampu membawa akal dan fikiran kita sahaja ke dalam sembahyang, paling tinggi kita hanya akan dapat menumpukan perhatian dalam sembahyang dan tidak lebih dari itu. Kita tidak akan rasa hebat dengan Tuhan, rasa Allah itu maha Agung, maha Perkasa, Maha Berkuasa, Maha Pengampun, Maha Penyayang dan sebagainya. Jauh sekalilah dapat kita rasa berkasih sayang, bermanja-manja, meminta-minta, mengadu-ngadu, berbual-bual, berdialog atau mencurahkan segala rasa dan isi hati kita kepada Tuhan.

Sebenarnya perkara yang kita khusyukkan ialah apa sahaja yang mengisi dan memenuhi hati dan jiwa kita. Ertinya apa sahaja yang kita besar-besarkan, yang kita penting-pentingkan, yang kita utamakan, yang kita cemas-cemaskan, yang kita bimbang-bimbangkan, yang kita takut-takutkan dan sebagainya, itulah yang kita khusyukkan. Kalau rumah, kereta atau perniagaanlah yang mengisi hati atau jiwa kita hingga itulah yang diambil berat lebih dari segala-galanya, maka itulah dia perkara yang kita khusyukkan. Sudah barang tentu rumah, kereta atau perniagaan itulah yang akan kita bawa ke dalam sembahyang.

Khusysuk bagi orang mukmin ialah jiwa tauhidnya yang sangat mendalam dan rasa bertuhan serta rasa kehambaan dalam jiwanya begitu kuat hingga ia memenuhi seluruh pelosok hati dan perasaannya. Rasa ini tidak lekang dan dibawanya ke mana-mana. Rasa cinta dan takutnya kepada Tuhan menguasai fikiran dan jiwanya. Dia khusyuk di luar sembahyang dan dia lebih-lebih lagi khusyuk di dalam sembahyang.

Bagi orang yang belum mukmin dan ringan ketauhidannya atau bagi orang yang hanya berfikiran tauhid dan belum berjiwa tauhid atau bagi oaring yang `alimbillah (tahu Tuhan) yang belum `arifbillah (betul-betul kenal Tuhan), ibadah mereka selalunya tidak ada kualiti dan tidak sampai ke tahap khusyuk. Ibadah mereka belum ada kemanisan dan mereka merasa berat untuk beribadah. Mereka beribadah dalam terpaksa. Ini sungguh perit dan menyeksakan.

Sembahyang yang benar-benar khusyuk itu ilah sembahyang yang sentiasa mempunyai rasa-rasa yang berubah dari satu rasa ke satu rasa yang lain sesuai dengan rukun dan bacaan dalam sembahyang dari mula takbiratul ihram hingga kepada salam. Untuk mencapai rasa-rasa ini, ia mesti terlebih dahulu diusahakan dalam keadaan biasa di luar sembahyang. Hanya di dalam sembahyang ia disubur, dihidup dan ditajamkan lagi supaya kita dapat lebih berinteraksi, berhubung hati dan berhubung rasa dengan Tuhan.

10 Tanda Kekasih Cemburu Buta

Sikap cemburu memang ada baik dan buruknya di dalam sesebuah perhubungan cinta. Jika langsung tiada cemburu, pasti hubungan yang terjalin terasa hambar, tidak mencabar dan tidak berseri.

Namun jika cemburu keterlaluan, hubungan yang terbina pula pastinya penuh dengan tekanan dan ketidakselesaan. Sebaiknya di dalam hubungan cinta, kamu dan pasangan perlu bijak menangani perasaan cemburu masing-masing.

Jangan sampai dilabel sebagai kekasih yang terlalu cemburu buta oleh si dia. Lebih teruk jika rakan-rakan si dia juga tidak menyukai dengan sikapmu itu dan menjauhkan diri apabila kamu berada di samping mereka.

Oleh itu, jangan sekali-kali menjadi hamba cemburu. Cuba teliti dan selidiki diri kamu, sama ada kamu mempunyai 10 tanda orang yang terlalu cemburu buta. Jika ada, segera kikisnya dan jadilah keksih yang prihatin, memahami dan bertolak ansur.

1. Emosi keterlaluan
Setiap minit dan jam, si dia pasti menelefon anda tanpa rasa jemu. Malah, si dia akan marah sekiranya anda tidak menjawab panggilan telefon atau tidak membalas mesej yang dihantarnya menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).

2. Suka menuduh
Si dia seringkali melemparkan tuduhan secara melulu terhadap anda tanpa mempunyai bukti yang kukuh. Keadaan berlaku sekiranya si dia mendapat tahu anda berada bersama rakan-rakan. Sikap cemburunya yang keterlaluan menyebabkan dia lebih percaya bahawa anda sedang berdampingan dengan teman lelaki atau wanita lain, bukannya rakan taulan. Perbuatannya itu membuatkan dia berani melemparkan kata-kata kesat.

3. Mencari kesalahan
Sikap cemburu menjadi-jadi apabila si dia mula mengintip ke mana sahaja anda berada. Sama ada di pejabat mahupun di rumah, si dia sentiasa ingin tahu apa yang dilakukan setiap hari. Paling menjengkelkan, si dia cuba mencari kesalahan anda.

4. Ugut bunuh diri
Ucapan ‘bunuh diri’ sentiasa bermain di bibirnya. Si dia seringkali mengatakan ingin membunuh diri sekiranya cinta yang diberikan olehnya tidak berbalas, lebih-lebih lagi apabila anda memutuskan mahu meninggalkannya.

5. Selalu mahu 'berkepit'
Setiap masa, si dia hanya mahukan anda berdampingan dengannya dan begitu marah sekiranya mendapat tahu anda keluar bersama rakan-rakan tanpa mengajaknya sekali. Perbuatannya itu menyebabkan rakan-rakan anda hampir terkena tempias perbuatannya itu.

6. Anti sosial
Tidak dinafikan, anda seorang wanita atau lelaki yang mempunyai penampilan menarik. Si dia amat bimbang sekiranya ada lelaki atau wanita lain tertarik pada diri anda. Ini menyebabkan si dia tidak gemar berparti atau menghadiri majlis sosial yang dianjurkan rakan-rakan sepejabat. Takut nanti, anda terlepas daripada genggamannya.

7. Jadi polis
Sekiranya terdapat tindak tanduk anda yang mencurigakan, si dia akan menyoal anda seperti seorang anggota polis ataupun wartawan. Contohnya, ke mana anda pergi, dengan siapa, kenapa pergi ke sana atau balik pukul berapa.

8. Prasangka negatif
Biarpun anda mempunyai niat atau matlamat yang baik untuk menambah duit poket dengan bekerja lebih masa, namun baginya anda sekadar mahu berseronok dengan kawan-kawan atau semata-mata ingin mengambil kesempatan daripada alasan itu.

9. Takut dipermainkan
Jangan terkejut apabila si dia mula berani menyelongkar dompet atau beg tangan anda untuk mencari bukti sama ada anda bermain kayu tiga atau bersikap lidah bercabang. Biarpun pada hakikatnya, anda tidak pernah mempunyai niat seburuk yang disangka itu.

10. Anti bunyi telefon
Setiap kali telefon berbunyi, si dia akan merampas telefon daripada anda dan terus menjawab panggilan yang diterima. Paling memeranjatkan, si dia bertindak berani mematikan suis telefon, atas alasan bunyi deringan menganggu anda dan si dia sewaktu bersama.

Friday, November 20, 2009

Buat Mu Ibu

Wanita adalah ciptaan Allah swt sama seperti lelaki. Kedatangan Islam telah meletakkan darjat wanita di tempat yang mulia. Tidak ada peradaban lain di dunia ini yang memperlihatkan kemuliaan wanita melainkan Islam.

Penciptaan wanita bermula dari Hawa a.s. Beliau dicipta dari tulang selangka kiri Nabi Adam a.s. Kenapa diciptakan makhluk bernama wanita? Kerana lelaki akan kesunyian tanpa wanita seperti mana yang Nabi Adam alami ketika berseorangan di syurga dahulu.

Dan di antara ayat-ayatNya (keterangan tentang kekuasaan dan rahmat Allah), bahawa Dia (Allah) menciptakan isteri-isteri kamu daripada diri kamu, untuk kamu, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan (Ar-Rum:21)

Wanita mempunyai peranan yang sama penting di dalam kehidupan di muka bumi ini. Di dalam al-Quran sendiri telah diturunkan surah yang khusus mengenai wanita iaitu surah An-Nisaa'.

Malah ada kata-kata bijak pandai mengatakan, "seorang lelaki yang hebat itu pasti ada wanita di belakangnya." Wanita itulah ibunya ataupun isteri kepada lelaki tersebut.

Nabi saw juga ketika menyampaikan risalah Islam kepada manusia, kesemua isteri-isteri baginda serta anak-anaknya khususnya Sayyidatina Fatimah menjadi watak-watak yang penting dalam penyebaran dakwah khususnya di kalangan wanita.

Orang yang mententeramkan Nabi saw ketika turunnya wahyu pertama, yang mula-mula beriman ketika manusia dalam keadaan kafir, yang membenarkan baginda ketika difitnah, yang banyak membantu dengan harta ketika tiada manusia lain yang membantu itulah dia seorang wanita yang dinamakan Sayyidatina Khadijah r.a.

Dari wanita, lahirlah seorang pemimpin agung. Dari susuan seorang wanita juga lahirlah manusia yang intelek. Dari asuhan dan tarbiyyah seorang wanita juga lahirlah manusia yang bertaqwa.

Tangan yang menghayun buaian juga boleh menggegarkan dunia. Tetapi adakah semua wanita itu boleh menggegarkan dunia seperti mana Masyitah mampu menggegarkan singgahsana Firaun laknatullah itu?

Sesungguhnya dengan agama sahaja wanita itu boleh menggegarkan dunia. Seorang lelaki yang hebat itu dilahirkan oleh wanita yang hebat juga. Mereka itu adalah wanita yang menundukkan pandangan mereka, menjaga aurat mereka, memelihara malu mereka, yang memelihara perilaku mereka serta patuh dan tunduk kepada semua tuntutan yang telah disyariatkan.

Aurat merupakan antara perkara utama yang perlu dijaga oleh seorang wanita Islam. Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadis riwayat Baihaqi)

Hadis ini menunjukkan betapa besarnya tarikan wanita terhadap seorang lelaki.

Sesungguhnya makanan yang sentiasa tertutup itulah yang akan menjadi rebutan berbanding dengan makanan yang terdedah dan tidak tertutup. Makanan yang terhindar dari pencemaran jugalah yang akan memberikan kekuatan pada tubuh manusia.

Ingatlah wahai wanita, lelaki yang jahat itu sentiasa melirikkan matanya di setiap inci bahagian tubuhmu yang terdedah. Nafsunya sentiasa mencari jalan untuk melihat wajah, serta lenggok dan bentuk tubuhmu yang menawan. Sesungguhnya tubuhmu itu adalah hak bagi suami mu sahaja.

Ingatlah wahai wanita, sesungguhnya kejahatan yang engkau lakukan pasti akan menarik 4 golongan lelaki yang lain bersama ke dalam neraka. Iaitu ayahmu,suamimu,anak lelakimu serta adik-beradik lelakimu. Sedangkan kejahatan lelaki itu tidak akan menarik seorang wanita pun bersama mereka ke neraka.

Ingatlah wahai wanita, kepanasanmu bertudung, longgarnya pakainmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak.

Kebaikan itu adalah elok budi pekerti. Dan dosa itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci bahawa dilihat oleh manusia kepadanya (Riwayat Muslim)

Ibn Umar ada berkata, "Kebaikan itu mudah, muka yang berseri-seri dan perkataan yang lemah lembut."

Abu Darda' pernah menyebut, "Kebaikan itu dalam ketenteraman, dan kejahatan itu dalam keraguan"

Pemuda tiang negara, pemudi harapan bangsa. Adakah seorang wanita itu menjadi harapan kepada bangsa sekiranya auratnya tidak dijaga dengan sempurna, peri laku akhlaqnya memualkan sesiapa yang melihatnya? Wanita yang tidak memelihara agama itukah yang bakal melahirkan generasi-generasi akan datang yang akan menyambung mata rantai perjuangan Rasulullah saw?

Sesungguhnya al-Quran dan Sunah Rasul telah menunjukkan jalan untukmu wahai wanita. Segalanya terpulang kepadamu untuk memilih jalan Maryam, ibu kepada Nabi Isa as, ataupun jalan Ummu Jamil, isteri kepada Abu Lahab.

Namun sekiranya syurga itu impianmu, maka ketahuilah jalan ke syurga itu penuh dengan pelbagai kesusahan yakni engkau perlu mengawal kehendak nafsumu yang menggoda. Sekiranya, neraka itu cita-cita mu, maka ketahuilah sesungguhnya jalan ke neraka itu dihiasi dengan keseronokan-keseronokan yang bersifat sementara dan tidak kekal abadi.

Wallahua'lam.

Facebook PM.

KUALA LUMPUR 18 Nov. - Laman Facebook rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendapat sambutan yang amat menggalakkan apabila 6,287 pengguna telah mendaftarkan diri sebagai peminat sehingga pukul 6 petang hari ini.

Jumlah itu merupakan satu lonjakan yang amat besar berbanding 804 peminat yang dicatatkan kira-kira pukul 10 malam tadi.

Lonjakan tersebut berlaku selepas para pengguna aplikasi rangkaian sosial itu mengetahui kewujudan laman Facebook rasmi Perdana Menteri apabila ia dilaporkan media massa termasuk Utusan Malaysia yang menjadikannya sebagai berita muka depan.

Tinjauan di laman www.facebook.com/najibrazak mendapati pengguna yang mendaftarkan diri mereka terdiri daripada rakyat pelbagai bangsa sekali gus membuktikan populariti gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri.

Ungkapan 1Malaysia juga menjadi mesej paling popular ditulis oleh para peminat Najib di 'dinding' (wall) laman Facebook berkenaan.

Kekerapan mesej ditulis juga terlalu pantas dan ada kalanya beberapa mesej ditulis serentak dalam masa seminit.

Pelbagai perkara turut diadu secara terus kepada Perdana Menteri antaranya mengenai pembangunan di Langkawi, masalah elektrik selalu terputus di Sandakan, kebajikan orang kurang upaya (OKU), kegelisahan mengenai kebanjiran 'awang hitam' dan cadangan penubuhan sebuah kementerian khusus untuk memajukan teknologi komunikasi dan maklumat (ICT).

Wednesday, November 18, 2009

Rasputin